Szukaj na tym blogu

niedziela, 2 października 2016

Genialna przyjaciółka - Elena Ferrante

Przeczytana na potrzeby Dyskusyjnego Klubu Książki.


Usłyszałam i przeczytałam na temat tej książki wiele zachwytów i entuzjastycznych opinii. Tym bardziej ciężko mi napisać, że zmęczyła mnie ta książka i czytałam ją z obowiązku a nie z przyjemności.
Najtrudniejsza była pierwsza część, o dzieciństwie (około 120 stron) i rozwijającej się "przyjaźni" a raczej rywalizacji między dwoma dziewczynkami. Potem było łatwiej, bo część druga, o dojrzewaniu, była bardziej "burzliwa". Niestety ku jakiemuś żalowi, nie pojęłam znaczenia ani nie porwała mnie atmosfera. Naprawdę doszukiwałam się drugiego dna, wytężałam moją percepcję i nic... Ale od razu dopowiem nie należy się moimi odczuciami sugerować, warto przeczytać i zachwycić się po swojemu. Myślę sobie, że czasami tak się po prostu zdarza, że nie trafiamy w temat, historię czy opowieść i trzeba sobie na to pozwolić. Dla mnie to był ten przypadek.

Akcja książki zaczyna się kiedy to 60 letnia Elena dowiaduje się o absolutnym zniknięciu swojej przyjaciółki Lili. Potem akcja cofa się do lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia, kiedy to miała początek ich przyjaźń. Autorka opisała atmosferę życia pewnego robotniczego osiedla na przedmieściu Neapolu, nasyconą zwykłymi, prostymi i codziennymi zachowaniami mieszkańców oraz ich relacji. Historia jest pełna awantur, wrzasku, zakazów i nakazów oraz zależności obyczajowych mieszkańców osiedla. Bieda, brak wykształcenia, niewielkie zarobki, zazdrość i strach towarzyszą im w codziennych zmaganiach. W oparciu o to otoczenie rozwija się przyjaźń dwóch kobiet. Różnych osobowości, grzecznej, uczynnej i ułożonej Eleny i impulsywnej i wiecznie zbuntowanej Lili. Mimo że są przyjaciółkami to trwa między nimi ciągła rywalizacja. Widać to zwłaszcza na polu edukacji gdzie trwał nieustający wyścig o poszerzanie wiedzy i jak najlepsze wyniki, potem w okresie dojrzewania na polu relacji damsko-męskich. Odniosłam wrażenie, że Elena zazdrości koleżance odwagi i buty, tego że potrafi przeciwstawić się męskiej sile w czasach absolutnej dominacji mężczyzn.
W książce poruszone są wątki pierwszej miłości, dokonywania wyborów przez młodych ludzi i zwykłych lęków dojrzewania.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moja ciekawość obejmuje również zdanie innych, dlatego miło mi będzie jeśli zechcecie podzielić się ze mną swoją opinią na przeczytany temat :)