Szukaj na tym blogu

niedziela, 25 września 2016

Tysiąc wspaniałych słońc - Khaled Hosseini



To jedna z tych książek, które zapadają w moją pamięć, które chce mi się przytulić i dodać otuchy, które wzruszają i poruszają.

Przeczytałam już kilka książek z tego kręgu kulturowego i nie zaskoczył mnie tak bardzo los tych kobiet. Miałam też taki epizod czytelniczy, że wypożyczałam książki o losach kobiet z krajów muzułmańskich porywanych, więzionych, przetrzymywanych, wykorzystywanych, pogodzonych lub niepoddających się swojej udręce.

Ta książka oprócz tego że opowiada kolejną smutną historię o życiu kobiet w Afganistanie porusza opowieścią o przyjaźni i wspieraniu siebie w tym trudnym losie. Bohaterki budziły we mnie współczucie, smutek, ale też nadzieję i ciepło. Chciało mi się wspierać te kobiety, wyrwać z rąk tyrana.


Pokrótce o książce:
    historię o życiu rodziny pokazał autor na tle trzydziestu lat historii Afganistanu. Dwie kobiety poślubiają tego samego mężczyznę, despotycznego Rasheeda. 15 letnia Mariam z piętnem nieślubnego dziecka, zostaje wysłana do Kabulu, by zostać żoną szewca. Druga, 14 letnia, ambitna i wykształcona Laila, ma szczęście dorastać w Kabulu w liberalnej rodzinie, w której dba się o jej wykształcenie i otacza opieką. Może marzyć o studiach i podróżach.. Niestety, wszystkie jej plany i marzenia obracają wniwecz spadające na miasto bomby. Po utracie rodziców i traumatycznych przeżyciach trafia pod dach Mariam i jej despotycznego męża Raszida, by wkrótce wziąć z nim ślub.

Wyobraźcie sobie, że dziewczynki i zostają poślubione przez dojrzałego mężczyznę. Nie mają wielkiej wiedzy o współżyciu i miłości między kobietą i mężczyzną. Trafiają na mężczyznę, który nie kocha, jest brutalny i się nie cacka, nie wprowadza, nie uczy, nie szanuje ich uczuć i potrzeb. Cierpią w cichości, pracują ciężko, są bite, głodzone i poniewierane.

Pierwszej, Mariam nie podoba się, że będzie miała rywalkę, na dodatek ładniejszą Lailę. Pomimo początkowej niechęci i wrogości  zaczyna się rodzić piękna, czysta i lojalna przyjaźń, która choć wystawiona na wiele niedogodności i prób da im wsparcie i siłę.

Od pierwszych stron książka porywa w swój silny i wartki nurt i już nie sposób oderwać się od jej historii.
To pięknie napisana piękna książka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moja ciekawość obejmuje również zdanie innych, dlatego miło mi będzie jeśli zechcecie podzielić się ze mną swoją opinią na przeczytany temat :)