Szukaj na tym blogu

niedziela, 28 stycznia 2018

Kryzys szkoły - Jesper Juul


"Nie ma dzieci, są ludzie".( Janusz Korczak) 

Jesper Juul podąża ścieżką Janusza Korczaka, też wsłuchuje się w tych młodych ludzi, obserwuje ich, zastanawia się nad ich zachowaniami.
Zakłada, że dzieci są mądre, ale niestety "traktują siebie tak, jak my je traktujemy." Wie, że za "trudnym" dzieckiem kryje się trudna sytuacja. Namawia rodziców, aby wybrali zamiast dziecka posłusznego to zdrowe psychicznie. Poświęcili czas, dali swobodę a jednocześnie scedowali na nich "odpowiedzialność" za ich pracę. Wyraźnie podkreśla, że uczeń jest podmiotem, do którego należy kierować uwagi i spostrzeżenia bezpośrednio, pomijając opiekunów.
 "...trzeba potraktować dzieci poważnie, włączyć je w proces nauki i pytać o zdanie."

Należy zadbać o to aby dzieci wykształciły w sobie wysokie poczucie własnej wartości (kim jestem?) i wiarę w siebie (co potrafię?). Wyposażeni w powyższe mogą wejść w dorosłość jako zdrowe psychicznie jednostki.

Jasper Juul opisuje współczesne problemy szkoły, namawia na taką zmianę funkcji nauczyciela, aby zniknęli uczestnicy i funkcjonariusze systemu edukacji. Aby z kultury posłuszeństwa przejść w kulturę odpowiedzialności. Aby wychować młodych, zdrowych psychicznie z rozwiniętymi kompetencjami społecznymi ludzi. Proponuje zmianę podejścia do szkoły w ogóle, aby zamiast obowiązku było prawo do nauki, zaś szkoła powinna być jak najbardziej demokratyczna. Najlepiej by było, gdyby system oferował kilka rodzajów szkół, aby młodzi ludzie mogli sobie wybrać to co im najbardziej odpowiada.

Zaufanie do kompetencji dziecka - od początku.
Dialog pomiędzy nauczycielami a uczniami to podstawa we współczesnym pokoleniu, które buntuje się przeciwko skostniałemu podejściu do niego. Uczniowie nie chcą słuchać, chcą być wysłuchani i rozmawiać, wymieniać poglądy, dopytywać. Chcą być partnerem a nie podwładnym. Kluczem do sukcesu "są kompetencje w budowaniu relacji z dzieckiem": dobry dialog z uczniem, dialog w ramach grupy i z rodzicami oraz określenie kim ma być współczesny pedagog. System powinien zatroszczyć się o komfort dla nauczycieli, o wsparcie ich kreatywności i chęci do eksperymentowania, bo tylko taki nauczyciel otworzy drzwi do ciekawego świata, którego nie należy się bać.

Przyszłość potrzebuje kreatywności i elastyczności, czyli przeciwieństwa posłuszeństwa. Liczyć się będą "samodzielność i zdolność podejmowania odpowiedzialności", dlatego skostniałe metody trzeba zmienić, bo "Jak wychować demokratyczne społeczeństwo w dyktatorskiej szkole?".


Przeczytałam z zainteresowaniem, pomarzyłam, skonfrontowałam z obecnym systemem, z sytuacją w klasie i zwiesiłam smutno głowę. Ale zaraz pojawiła się myśl - zacznij od siebie, bo tylko na to masz wpływ. Działaj w tym obszarze, w którym możesz i wspieraj tego młodego człowieka jak tylko możesz.


Wydawnictwo Mind, rok 2014

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moja ciekawość obejmuje również zdanie innych, dlatego miło mi będzie jeśli zechcecie podzielić się ze mną swoją opinią na przeczytany temat :)