Szukaj na tym blogu

piątek, 14 kwietnia 2017

Sekretne życie drzew - Peter Wohlleben

Wyczekana w bibliotece.

To lekka i niezobowiązująca lektura, która może zainteresować, ale literaturą popularno-naukową zdecydowanie nie jest, wnioskując z kolejek w bibliotekach bardziej popularną i wzbudzającą zainteresowanie wynikające z ochów i achów zapoznanych już z nią czytelników (oczywiście nie wszystkich).

Byłam ciekawa co leśnik napisze o swoich codziennych obserwacjach tych wielce wartościowych i tajemniczych istot. Początek był zaciekawiający, ale wraz z przeczytanymi kolejnymi stronami energia mi spadała. Zastanawiałam się dlaczego, być może to wpływ ostatnich niesatysfakcjonujących lektur, kryzys czytelniczy, wiosenne zmęczenie materiału a może nadmiar pozytywnych opinii na jej temat spowodował, że oczekiwałam bardzo wiele. Być może wszystko po trochu a najgorsze, że spowodowało uczucie zawiedzenia.
Autor snuł swoją gawędę o lesie, przyjemnie, spokojnie i malowniczo, czasami aż nazbyt, co miało efekt usypiający. Stworzył opowieść antropomorficzną, w której drzewa porównał  do ludzi co być może miało przybliżyć je odbiorcy (to tylko założenie własne). Momentami to działało, ale po jakimś czasie zaczęło mi przeszkadzać, (zaczęłam czuć się jak w wymyślonym świecie Tolkiena, którego tam byłam w pełni świadoma) bo nastawiłam się na informacje realistyczne. Dlatego choć czyta się przyjemnie, można poczuć w tej kwestii rozczarowanie. Dodatkowo w błąd może wprowadzić ilość bibliografii na której wsparł się autor.

Chociaż tak z drugiej strony, myślę sobie, że dla osób, które nie lubią czytać skomplikowanych i nużących opisów naukowych ta książka może okazać się ciekawa. Autor użył plastycznego i łatwo przyswajalnego języka, co może pozwalać łatwiej zapamiętać ciekawostki z życia drzew. Z książki można się dowiedzieć o upodobaniach (szeroko pojętych) drzew, o nawiązywaniu relacji z innymi drzewami tego samego lub innego gatunku, o ich chorobach, dokuczliwościach, potrzebach, upodobaniach, itp.
Odniosłam też wrażenie, że autor jest zagorzałym przeciwnikiem wycinki drzew a to jest dla mnie na plus.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moja ciekawość obejmuje również zdanie innych, dlatego miło mi będzie jeśli zechcecie podzielić się ze mną swoją opinią na przeczytany temat :)