Szukaj na tym blogu

niedziela, 19 lutego 2023

Gdynia obiecana. Miasto, modernizm, modernizacja 1920-1939 - Grzegorz Piątek

 

 "Gdynia obiecana" Grzegorza Piątka to historia powstawania krok po kroku tego miasta. Od wioski rybackiej, poprzez kurort i swoistą ziemię obiecaną dla Polaków do nowoczesnego miasta. Autor w zwykły sobie sposób, korzystając z wielu źródeł, dokumentów, archiwów, opowiada o miejscu, które po I Wojnie Światowej dało Polsce nadzieję na dostęp do morza. Balansując pomiędzy proporcjami dotyczącymi historii, architektury, opowieści, wspomnień znanych i mniej znanych osób ochoczo odwiedzających Gdynię zwłaszcza w początkach jej wyrastania, udało się autorowi pokazać żywą tkankę tego miejsca. Ideę, znaczenie i plany dla miasta, nowego okna na świat dla państwa, które tworzyło się od nowa.

Książka przyjaźnie napisana ze względu na jej konstrukcję graficzną, niedługie rozdziały i zdjęcia. Mnie osobiście ta książka pozwoliła pobyć blisko miejsca, które lubię i które staram się co jakiś czas odwiedzać, bo mam do niego jakiś niedookreślony emocjonalnie sentyment. To miasto, które ma w sobie subtelny urok, jakąś lekkość i nowoczesność i co dla mnie najważniejsze bliskość morza, które zwłaszcza zimą ma dla mnie nieodzowny urok. Warto.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Moja ciekawość obejmuje również zdanie innych, dlatego miło mi będzie jeśli zechcecie podzielić się ze mną swoją opinią na przeczytany temat :)